Vijesti

Pozitivan utjecaj vitamina C na raspoloženje

Email facebook twitter LinkedIn gbuzz
Pozitivan utjecaj vitamina C na raspoloženje

Izvor: Nutrients

U dosadašnjim studijama dokumentirano je da vitamin C ima brojne funkcije u organizmu te da povećava proizvodnju mnogih hormona i neurotransmitera, uklučujući adrenalin, serotonin i oksitocin koji kontroliraju razinu stresa, utječu na raspoloženje i promiču osjećaj blagostanja. Da bi ispitali može li povećanje unosa vitamina C u obliku voća i dodatka prehrani poboljšati osjećaj vitalnosti, novozelandski znanstvenici okupili su 167 ispitanika u dobi od 18-35 godina, koji su imali nisku početnu razinu vitamina C. Eksperiment se sastojao od dvotjednog uvođenja, četverotjedne intervencije i dvotjednog razdoblja ispiranja.

Nasumično su podijeljeni u tri skupine: skupinu koja je konzumirala dva kivija na dan, skupinu koja je uzimala 250 mg vitamina C u obliku dodatka prehrani i skupinu koja je uzimala placebo svaki dan, tijekom četiri tjedna. Svaki drugi dan mjereni su kvaliteta sna i tjelesna aktivnost koju su ispitanici sami prijavili pomoću anketa na pametnim telefonima. Zbunjujući čimbenici u prehrani procjenjivani su pomoću trodnevnog dnevnika prehrane tijekom svake faze istraživanja. Također, razine vitamina C u krvi mjerene su svaka dva tjedna, a ispitanici su ispunjavali upitnike u svrhu procjene raspoloženja, razine umora i blagostanja.

Rezultati su pokazali da vitamin C pozitivno utječe na osjećaj vitalnosti. Kod ispitanika koji su konzumirali kivi uočeno je značajno poboljšanje raspoloženja i povećanje blagostanja tijekom razdoblja intervencije, a povećanje blagostanja održalo se i tijekom razdoblja ispiranja. Nakon unosa vitamina C u obliku dodatka prehrani također je zabilježeno smanjenje razine umora i povećanje blagostanja, ali samo kod ispitanika s konstantno niskom razinom vitamina C tijekom razdoblja uvođenja. Analizom dnevnika prehrane kod ispitanika koji su konzumirali kivi, uočeno je smanjenje unosa masti tijekom razdoblja intervencije.

Rezultati su otkrili da se razina vitamina C kod ispitanika koji su konzumirali kivi kao i kod onih koji su ga uzimali u obliku dodatka prehrani povećala do normalnih vrijednosti u razdoblju od dva tjedna, bez zabilježenog placebo učinka. Konzumacija voća pokazala je širi spektar blagodati – smanjenje razine umora te poboljšanje raspoloženja i blagostanja kod većeg broja ispitanika nego u skupini koja je uzimala dodatak prehrani. Zanimljivo je da su dobrobiti konzumacije kivija uočene nakon samo dva tjedna.

Sve brojniji dokazi ističu važnost osi crijeva-mozak u regulaciji odgovora povezanih sa stresom. Konzumacijom namirnica bogatih vitaminom C unose se drugi aktivni sastojci koji pozitivno djeluju na os crijeva-mozak. Primjerice, kivi sadrži brojne druge vitamine i minerale korisne za zdravlje, a također sadrži veliku količinu prehrambenih vlakana koja su korisna za crijeva. To bi moglo objasniti zašto je konzumacija kivija pokazala veće dobrobiti za raspoloženje u odnosu na vitamin C u obliku dodatka prehrani.