Višesojni probiotici kod konstipacije starijih osoba

Višesojni probiotici kod konstipacije starijih osoba

Izvor: European Journal of Clinical Nutrition

Višesojni probiotici mogli bi se uvesti kao dodatna terapija za liječenje funkcionalne konstipacije starijih osoba, pokazali su rezultati nove studije iz Hrvatske. Konstipacija je uobičajeno kronično stanje starijih osoba, ali je češće kod žena i među štićenicima domova za starije osobe. Istraživanja pokazuju da oko 50% stanovnika pati od kronične konstipacije, a 56-75% uzima laksative za ublažavanje simptoma. Dokazi podupiru ulogu crijevne mikrobiote u patogenezi i liječenju funkcionalne konstipacije koja dovodi do smanjenog broja bakterija iz rodova Bifidobacterium i Lactobacillus te povećanog broja bakterija iz koljena Bacteroidetes, u usporedbi sa zdravim ispitanicima. Smanjena urođena i stečena imunosna funkcija te nedostatak vitamina B12 druga su karakteristična obilježja starosti koja utječu na kvalitetu života i očekivano trajanje života, a na sličan su način povezana s neadekvatnom prehranom. Poznato je da probiotičke bakterije, posebice bakterijski rodovi Lactobacillus i Bifidobacterium, smanjuju upalne procese i potiču proizvodnju vitamina B12. Povišene razine visokoosjetljivih C-reaktivnih proteina pronađene su u uzorcima seruma kod većine ispitanika u studiji, što upućuje na prisutnost kronične upale niskog stupnja.

Istraživači su željeli procijeniti učinak odabranih višesojnih probiotika bez promjene životnih navika, uključujući uzimanje lijekova. U dvostrukoslijepoj kontroliranoj studiji sudjelovalo je ukupno 67 ispitanika u dobi od 65 ili više godina. Nasumično im je tijekom 12 tjedana dodijeljeno uzimanje devet kapi oralne tekuće formulacije probiotika ili placeba, jednom na dan. Probiotik je sadržavao bakterijske sojeve Lactobacillus acidophilus LA3, Bifidobacterium animalis subsp. lactis BLC1 i Lactobacillus casei BGP93. Ispitanici su uzimali sličnu količinu laksativa. Rezultati su pokazali da je ispitivani dodatak prehrani ublažio simptome konstipacije unutar jednog tjedna, a kumulativni broj stolica u usporedbi sa skupinom koja je uzimala placebo bio je značajno veći nakon 10 tjedana.

Trend povećanja razlike između dviju skupina tjedan dana nakon intervencije probioticima, mogao bi se pripisati sinergijskim interakcijama između različitih sojeva s različitim aktivnostima, ističu znanstvenici. Uzimanje probiotika bilo je dobro podnošeno i sigurno. Rezultati pokazuju da je potrebno dugotrajno uzimanje tih probiotika da bi se postigao značajan učinak na simptome konstipacije, ali pokazuju i da njihova učinkovitost može biti smanjena istovremenom primjenom laksativa, zaključuju autori studije.