Vijesti

BCAA poboljšavaju parametre sportske izvedbe

Email facebook twitter LinkedIn gbuzz
BCAA poboljšavaju parametre sportske izvedbe

Uzimanje komercijalno dostupnih BCAA (branched chain amino acids) u obliku dodatka prehrani, pokazalo je poboljšanje parametara sportske izvedbe u studiji kontroliranoj placebom. Provedena studija, u trajanju od 9 tjedana, obuhvatila je 32 ispitanika. Proizvod ispitivan u studiji sadržavao je aminokiseline razgranatog lanca (leucin, izoleucin i valin) kao i aminokiselinu alanin te ugljikohidrate u obliku maltodekstrina. Autori studije primijetili su da je uzimanje aminokiselina razgranatog lanca u obliku dodatka prehrani pomalo kontroverzna tema. BCAA formulacije opsežno su proučavane, a neke studije pokazale su njihov koristan učinak na sportsku izvedbu. Međutim, postoje brojni čimbenici koji zbunjuju znanstvenike. S obzirom na veliku heterogenost korištenih eksperimentalnih protokola i formulacija, rezultati tih studija nisu uvijek jednoznačni. Stoga, stvarna učinkovitost BCAA koje se koriste same ili u kombinaciji s drugim sastojcima i dalje ostaje nedovoljno ispitana.

U istraživnju su sudjelovali studenti, 20 muškaraca i 12 žena, prosječne dobi 22 godine za muškarce i 21 godinu za žene. Iako su svi bili zdravi i vitki (prosječan BMI 22 kg/m2 za muškarce i 21 kg/m2 za žene), nitko se nije redovito bavio tjelesnom aktivnošću. Jedan od kriterija za isključenje iz studije bio je obavljanje žustrog hodanja ili sporog trčanja tjedno do 60 minuta, tijekom tri mjeseca koja su prethodila ispitivanju. Istraživači su potvrdili nisku razinu kondicije pomoću referentnih mjerenja VO2 max (maksimalna stopa potrošnje kisika).

Za vježbe opterećenja, istraživači su upotrijebili test biciklističkog ergometra koji je potvrđen u studiji iz 2012. objavljenoj u časopisu International Journal of Sports Medicine. Ispitivanje se sastojalo od 20-min. zagrijavanja, pa sprintevi u trajanju od 90 sekundi sa 3-min. razdobljima odmora, i to tijekom nešto više od sat vremena. U dva dana provođenja eksperimenta, ispitanici su morali doći dva sata ranije u izgladnjenom stanju i konzumirati standardni doručak koji je uključivao uzimanje BCAA kao dodatka prehrani ili placebo. Krv im je uzeta po dolasku i neposredno prije početka biciklističkog testa. Nakon ispitivanja, sakupljena su tri uzorka krvi: jedan odmah po završetku testa, drugi 4 sata nakon testa i posljednji 24 sata nakon završetka testa. U narednom razdoblju, ispitanici su izveli tri treninga tjedno, koja su u početku trajala nešto manje od sat vremena i povećala se na nešto više od sat vremena. Prije svakog treninga, ispitanici su uzimali BCAA kao dodatak prehrani ili placebo. U dane odmora nije bilo propisano uzimanje BCAA.

Kao što se očekivalo, istraživači su otkrili da su obje skupine poboljšale svoju izvedbu u pogledu prijavljenog percipiranog napora i apsolutnih parametara izvedbe, ali je skupina koja je konzumirala BCAA kao dodatak prehrani pokazala značajnija poboljšanja. Glavni rezultat studije pokazuje da uzimanje proizvoda koji sadrži BCAA može smanjiti percipirani napor, kao i da njegova produljena konzumacija tijekom 9 tjedana poboljšava parametre poput ukupnog vremena do iscrpljenosti te impulsa treninga (standardizirana mjera opterećenja treninga, donekle slična vatu ili kaloriji) koji odražavaju sposobnost izdržavanja opterećenja treninga.

Izvor: Journal of the International Society of Sports Nutrition