Vitamin D kao pomoć u oporavku od karcinoma

Vitamin D kao pomoć u oporavku od karcinoma

Otprije je poznato da su niže razine vitamina D u krvi povezane s lošijim ishodima kod ljudi koji boluju od melanoma, ali dosad nisu bili u potpunosti shvaćeni mehanizmi koji to uzrokuju. U najnovijem istraživanju provedenom na miševima, otkriveno je da vitamin D utječe na signalni put unutar stanica melanoma, što usporava njihov rast i zaustavlja širenje karcinoma na pluća. Istraživači tvrde da bi njihova otkrića u konačnici mogla dovesti do novih načina liječenja melanoma.

Znanstvenici su željeli otkriti koje procese u stanicama melanoma regulira vitamin D, te što se događa kada na površini stanica melanoma postoji nedostatak proteina koji se naziva receptor vitamina D (VDR) a koji omogućava da se on veže na površinu stanice. Promatrali su aktivnost gena koji čini VDR u 703 slučaja melanoma kod ljudi i 353 slučaja melanoma kod ljudi, koji se raširio s početnog mjesta. Aktivnost gena VDR umrežena je s drugim karakteristikama pacijenta, poput veličine njihovog tumora i brzine njegova rasta. Također se željelo uočiti jesu li količine VDR-a u stanicama ljudskog melanoma povezane s genetskim promjenama koje se događaju kada tumori postanu agresivniji. Zatim su proveli ispitivanja na miševima da bi provjerili utječe li količina VDR-a na širenje karcinoma.

Utvrđeno je da ljudski tumori s nižom razinom gena za VDR rastu brže, te je uočena manja aktivnost pojedinih gena. Ti geni kontroliraju puteve koji pomažu imunom sustavu u borbi protiv stanica karcinoma. Otkriveno je i da je kod tumora s nižom razinom VDR-a bila veća aktivnost gena povezanih s rastom i širenjem karcinoma, posebno onih koji kontroliraju Wnt/β-katenin signalni put koji pomaže u moduliranju različitih bioloških procesa unutar stanice, poput njezinog rasta.

Kod miševa, istraživači su otkrili da povećanje količine VDR-a u stanicama melanoma smanjuje aktivnost Wnt/β-katenin signalnog puta i usporava rast stanica melanoma. Nadalje, otkriveno je da postoji manja vjerojatnost da će se karcinom u tom slučaju proširiti na pluća. Ono što je znanstvenicima od velike važnosti je spoznaja da vitamin D može pomoći imunom sustavu u borbi protiv karcinoma. Sada je poznato da, u slučaju kada je Wnt/β-katenin signalni put aktivan u melanomu, dolazi do slabljenja imunog odgovora. To uzrokuje slabije dopiranje imunih stanica do unutrašnjosti tumora, gdje bi se one mogle učinkovitije boriti protiv karcinoma. Iako vitamin D sam po sebi ne liječi karcinom, sve se više razmatraju načini na koji on djeluje da bi se pojačao učinak imunoterapije koja koristi imuni sustav za pronalazak i napad na stanice tumora.

Izvor: Cancer Research