Likopen i protein za kvalitetu sperme

Likopen i protein za kvalitetu sperme

Britanski istraživači upućuju na korisnost kombiniranja likopena i proteina sirutke,  jer mogu poboljšati kvalitetu sperme, odnosno smanjiti utjecaj suvremenog načina života na reproduktivno zdravlje muškarca. Znanstvenici su izvijestili o poboljšanju kvalitete sjemena za oko 40% kod muškaraca koji su tijekom 12 tjedana uzimali 14 mg laktolikopena na dan. Dodaju da su rezultati ohrabrujući, ali će u budućim istraživanjima trebati odrediti optimalnu učinkovitu dozu likopena.

Naime, dvostrukoslijepa paralelna studija kontrolirana placebom obuhvatila je 60 zdravih muškaraca u dobi od 19-30 godina, kojima je nasumično dodijeljeno 14 mg laktolikopena na dan, ili placebo, tijekom 12 tjedana. Primaran ishod studije bio je utvrditi promjene u pokretljivosti spermija. Sekundarni ishod studije bili su svi drugi aspekti kvalitete sperme, uključujući razinu oštećenja njene DNA. U istraživanju je korišten laktolikopen da bi se povećala bioraspoloživost likopena. Od 60 muškaraca koji su se prijavili, 56 je završilo ispitivanje. Ustanovljeno je da je razina likopena u plazmi značajno povećana kod onih koji su konzumirali laktolikopen. Nije bilo značajnih promjena u primarnom ishodu. Međutim, kao odgovor na korištenje laktolikopena, udio brzo progresivnih spermija i spermija s normalnom morfologijom značajno se poboljšao, i to za oko 40%.

To je prva ispravno dizajnirana i kontrolirana studija utjecaja laktolikopena na kvalitetu sjemena, što potiče znanstvenike na provođenje više istraživanja s navedenom molekulom. Sljedeći korak je ponoviti istraživanje kod muškaraca s problemima plodnosti i vidjeti može li laktolikopen povećati kvalitetu sperme u takvim slučajevima te pomoći u začeću, odnosno izbjegavanju invazivnih tretmana plodnosti.

Znanstvenici su potvrdili da 14 mg laktolikopena na dan odgovara količini od 2 kg kuhane rajčice ili 2 žlice koncentriranog pirea rajčice svaki dan. Također navode da je temeljni biološki mehanizam kojim likopen djeluje na spermu trenutno nepoznat. Dosad su njegova antioksidativna svojstva bila u fokusu djelovanja na mušku neplodnost, jer oksidativni stres može igrati ulogu u patogenezi te neplodnosti. Dok reaktivne vrste kisika igraju ulogu u normalnoj funkciji spermija, neravnoteža reaktivnih kisikovih vrsta djeluje štetno. Iako je dobro poznato da su spermiji vrlo podložni oštećenju slobodnim radikalima, ne može se pretpostaviti da su pozitivni učinci likopena koji su promatrani, posljedica njegovih antioksidativnih svojstava. Nisu izvršena nikakva mjerenja oksidativnog stresa u biološkim tekućinama poput sjemene plazme. Međutim, antioksidativna uloga likopena uvjerljiva je hipoteza.

Izvor: European Journal of Nutrition