Svjetski dan šećerne bolesti 14. studenog

Email facebook twitter LinkedIn gbuzz

Tema ovogodišnje kampanje je "Obitelj i šećerna bolest", a cilj joj je podići svijest o utjecaju dijabetesa na obitelj oboljelih te promicati ulogu obitelji u prevenciji, liječenju i njezi dijabetičara

 
Svjetski dan šećerne bolesti 14. studenog

Ako se ne liječi, dijabetes može dovesti do različitih komplikacija koje znatno narušavaju kvalitetu života. Posljedice neliječenog dijabetesa uključuju sljepoću, amputaciju, zatajenje bubrega, srčani i moždani udar.

 

TEST2PREVENT

SAZNAJTE VAŠ RIZIK ZA DIJABETES TIPA 2

Prvi korak u prevenciji dijabetesa tipa 2 je poznavanje rizika. Svjetska dijabetička federacija razvila je on-line upitnik koji će vam u tome pomoći. Saznajte kolika je vjerojatnost da ćete u sljedećih deset godina dobiti dijabetes tipa 2.  

Upitnik ispunite ovdje 

 

 

RANO DIJAGNOSTICIRANJE BOLESTI UKLJUČUJE I OBITELJ

-       Svaka druga osoba oboljela od dijabetesa nije svjesna svoje bolesti i bolest joj nije dijagnosticirana. Rana dijagnoza i pravovremeni početak liječenja ključni su čimbenici u sprječavanju ili odgađanju komplikacija koje mogu znatno utjecati na kvalitetu života oboljele osobe.

-       Ako se dijabetes tipa 1 ne otkrije na vrijeme, može dovesti do ozbiljne invalidnosti i smrti, pa je - da biste zaštitili sebe i članove svoje obitelji - iznimno važno prepoznati prve znakove upozorenja.

 

PREVENCIJA DIJABETESA TIPA 2 UKLJUČUJE I OBITELJ

-       Mnogi slučajevi dijabetesa tipa 2 mogu se spriječiti zdravim načinom života. Smanjenje obiteljskog rizika započinje kod kuće.

-       Kada obitelj jede zdrave obroke i vježba zajedno, svi članovi obitelji imaju koristi i potiču ponašanje koje bi moglo pomoći u prevenciji dijabetesa tipa 2.

-       Ako imate dijabetes u svojoj obitelji, naučite o rizicima, znakovima upozorenja na koje morate paziti i što možete učiniti da sprječite dijabetes i njegove komplikacije.

-       Obitelji trebaju živjeti u okruženju koje podržava zdrav način života i pomaže im u prevenciji dijabetesa tipa 2.

 

BRIGA O MOM DIJABETESU UKLJUČUJE I MOJU OBITELJ

-       Upravljanje dijabetesom zahtijeva svakodnevno liječenje, redovito praćenje, zdrav način života i kontinuirano obrazovanje. Podrška obitelji je ključna.

-       Svi zdravstveni radnici trebaju imati znanje i vještine kako bi pomogli pojedincima i obiteljima u nadzoru dijabetesa.

-       Obrazovanje i stalna podrška trebaju biti dostupne svim pojedincima i obiteljima kako bi im se pomoglo u kontroli dijabetesa.

-       Osnovni lijekovi za dijabetes i osnovna njega oboljelih moraju biti dostupni i pristupačni svakoj obitelji.

 

Prevencija dijabetesa tipa 2

Iako postoji niz čimbenika koji utječu na razvoj dijabetesa tipa 2, očito je da na njega najviše utječu ponašanja povezana sa stilom života, obično povezana s urbanizacijom. To uključuje konzumiranje nezdrave hrane i neaktivni, sjedilački način života. Randomizirana kontrolirana ispitivanja provedena u različitim dijelovima svijeta, primjerice u Finskoj, SAD-u, Kini i Indiji, utvrdila su da promjena životnog stila koji uključuje tjelesnu aktivnost i/ili zdravu prehranu može odgoditi ili sprječiti nastanak dijabetesa tipa 2.

 

Čimbenici rizika za razvoj dijabetesa tipa 2

Obiteljska povijest dijabetesa

Povećana tjelesna težina

Nezdrava prehrana

Tjelesna neaktivnost

Starija dob

Visoki krvni tlak

Etnička pripadnost

Smanjena tolerancija na glukozu

Povijest gestacijskog dijabetesa

Loša prehrana tijekom trudnoće

 

Preporuke IDF-a za zdravu prehranu opće populacije

-       Piti vodu, kavu ili čaj umjesto voćnog soka, sode ili drugih napitaka zaslađenih šećerom.

-       Jesti najmanje tri porcije povrća svaki dan, uključujući zeleno lisnato povrće.

-       Jesti do tri obroka svježeg voća svaki dan.

-        Kao međuobroke jesti orašaste plodove, svježe voće ili nezaslađeni jogurt.

-       Ograničiti unos alkohola na najviše dva standardna pića na dan.

-       Jesti svijetlo meso, meso peradi ili ribu i morske plodove umjesto crvenog ili prerađenog mesa.

-       Koristiti maslac od kikirikija umjesto čokoladnog namaza ili džema.

-       Koristiti kruh od cijelovitog zrnja, integralnu rižu ili tjestenine umjesto bijelog kruha, riže ili tjestenine.

-       Koristiti nezasićene masti (maslinovo, kukuruzno ulje ili suncokretovo) umjesto zasićenih masti (maslac, ghee, životinjske masti, kokosovo ili palmino ulje).

 

Posebna prijetnja povezana s rizikom od pojave dijabetesa tipa 2 je konzumiranje hrane s visokim udjelom šećera, posebno pića zaslađenih šećerom. 2014. godine Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) izdala je nove preporuke za ograničenje unosa šećera. Međunarodna dijabetička federacija u potpunosti podržava te preporuke i kao odgovor objavila je IDF Framework for Action on Sugar

 

Izvor: https://worlddiabetesday.org/

 


Email facebook twitter LinkedIn gbuzz
Banner