Kalcij i vitamin K2

Email facebook twitter LinkedIn gbuzz
Autor članka: Luka Skelin, mag.pharm.

Vitamin K2 u obliku MK-7 najpotentniji je aktivator proteina krvožilnog sustava koji osiguravaju pravilnu ugradnju kalcija u kosti i elastičnost krvnih žila, a u kombinaciji s vitaminom D3 osigurava mehanizme potrebne za pravilnu mineralizaciju kostiju i prevenciju osteoporoze

 
Kalcij i vitamin K2

 Nedostatan unos kalcija može dovesti do smanjene gustoće kostiju, što povećava rizik od fraktura. Nadomjestak kalcija povećava mineralnu gustoću i čvrstoću kostiju te može prevenirati osteoporozu, osobito kod starije populacije i žena u postmenopauzi. Međutim, nedavna znanstvena istraživanja pokazuju da povećan unos nadomjesnog kalcija može povećati rizik od srčanih bolesti te da može biti povezan s ubrzanim nastankom plakova u krvnim žilama i mekim tkivima.

Nasuprot tome, uz vitamin k2 veže se inhibicija arterijske kalcifikacije i arterijskog gubitka elastičnosti, što znači da povećan unos vitamina k2 može smanjiti zdravstveni rizik uzimanja kalcija. Međutim, od 1950. unos vitamina K putem hrane postupno se smanjuje, tako da ga danas ni dobro balansirana prehrana ne pruža u količinama koje bi zadovoljile tjelesne potrebe.

Nadalje, zbog modernizacije procesa u proizvodnji hrane sadržaj vitamina K, posebno se to odnosi na vitamin k2, u drastičnom je padu, pa je jedini siguran način osiguravanja adekvatnog unosa - nadomjesni vitamin k2. Balansirajući unosom kalcija i k2 moguće se boriti protiv osteoporoze, a istovremeno prevenirati kalcifikaciju i očvršćivanje arterija. Nova klinička studija s vitaminom k2 pokazuje povećanje arterijske elastičnosti i regresije arterijskog očvrščivanja uzrokovane starijom dobi. Najvažnije, preko aktivacije proteina ovisnih o vitaminu K, vitamin K2 optimizira raspodjelu kalcija u tijelu, prevenirajući negativan utjecaj povećanog unosa suplementacijskog kalcija.

 

Razlike unutar skupine vitamina K

Vitamin K1 – filokinon – najučestaliji je oblik vitamina K u našoj prehrani. Glavni izvor je zeleno lisnato povrće, dobro se apsorbira, manje je reaktivan od vitamina K2 te sudjeluje u hemostazi.

Vitamin K2 – MK-4 – aktivira proteine u krvožilnom sustavu, dobro se apsorbira, ali je manje aktivan od forme MK-7. Nalazimo ga u mesu, siru i jajima.

Vitamin K2 – MK-7 – najaktivniji je oblik vitamina K koji djeluju u krvožilnom sustavu na aktivaciji osteokalcina. Nalazimo ga u fermentiranim namirnicama kao što su natto i sirevi od mlijeka krava koje su u slobodnoj ispaši.

Menakinoni dugih bočnih lanaca – sintetiziraju se u našem probavnom sustavu iz vitamina K1, ali se slabo apsorbiraju i imaju malu aktivnost.


Uloga vitamin k2

Kosti se sastoje od čvrstog vanjskog dijela i unutarnjeg spužvastog matriksa, te se može reći da su žive. Čitav kostur zamijeni se svakih 7-10 godina.Tijekom remodeliranja kostura tijelo oslobađa kalcij iz kosti u krvotok da bi se zadovoljile individualne metaboličke potrebe, omogućujući kostima mijenjanje veličine i oblika tijekom rasta ili obnove od ozljede. Remodeliranje je regulirano osteoblastima – stanicama koje grade kosti, te osteoklastima – stanicama koje razgrađuju kosti. Sve dok je proces izgradnje kosti aktivniji od razgradnje, kosti su zdrave i čvrste.

Osteoblasti proizvode osteokalcin koji pomaže hvatanju kalcija iz krvotoka i vezanju u koštani matriks. Osteokalcin utječe na mineralizaciju kosti zbog sposobnosti da veže mineralnu sastavnicu kosti – hidroksiapatit koji čini kostur čvršćim i manje podložnim ozljedama i prijelomima. Međutim, novostvoreni osteoklacin je neaktivan i potreban mu je k2 da bi se aktivirao i vezao kalcij.

To daje pivotalnu ulogu vitaminu k2 u zdravlju kostiju, ali značaj mu tu ne prestaje. Vitamin k2 također sprječava kalcij da se taloži na stijenkama krvnih žila. Matriksni GLA protein, inhibitor je kalcifikacije koji proizvode stanice glatkih mišića krvnih žila, regulira potencijalno smrtonosno nakupljanje kalcija, a također ovisi o k2.

 

Struktura i oblici vitamina K2

Vitamin K je topljiv u mastima, a potreban je za zgrušavanje krvi. U prirodi se nalazi u 2 oblika: filokinon – K1 i menakinon – K2. Vitamin K1 proizvode biljke i alge, a zeleno lisnato povrće je njegov najbogatiji izvor. S druge strane, vitamin K2 je produkt bakterijske fermentacije te se nalazi u mesu, jajima i fermentiranoj hrani kao što su sir, jogurt i natto – japansko jelo od fermentirane soje.

Iako se postrani lanci u molekuli vitamina K razlikuju u duljini, obično 4-13 ponavljanja izoprenoidnih jedinica (MK4 do MK13)  svi koriste enzim gama glutamat karboksilazu za aktivaciju, uključujući proteine za koagulaciju, formiranje kostiju i inhibiciju kalcifikacije mekog tkiva. Svi oblici vitamina K esencijalni su u održavanju hemostaze krvi kao i zdravlja kostiju te kardiovaskularnog sustava. Zbog svoje uloge u pravilnom raspoređivanju kalcija u organizmu, posebno je važan vitamin K2, jer koristi kalcij u izgradnji snažnijih kostiju te inhibira kalcifikaciju arterija.

Svi derivati vitamina K dijele istu jezgru - menadion, ali imaju bočne lance različitog sastava i duljine, zbog čega se razlikuju po reaktivnosti i brzini apsorpcije. Studije napravljene na vitaminu K2 sa 7 izoprenoidnih jedinica – MK7 pokazuju da njegov povećani unos dovodi do povećanja aktivnosti osteokalcina, a posljedično do ubrzanog stvaranja koštanog matriksa i povećanja gustoće kostiju.

Također, velika studija napravljena na više od 4.000 ispitanika starijih od 55 g. otkrila je da uzimanje minimalno 32 mcg vitamina k2 na dan, dovodi do smanjenja smrtnosti od kardiovaskularnih bolesti uzrokovanih kalcifikacijom krvnih žila za čak 50%.

Zapadnjačka prehrana ne sadrži dovoljne količine vitamina K2 za aktivaciju MGP, što znači da otprilike 30% proteina ostaje neaktivirano, a taj postotak s godinama raste, jer brza hrana uopće ne sadrži vitamin K, a upitna je i količina u hrani koja se proizvede u industrijaliziranim zemljama. Ako proteini koji su ovisni o vitaminu K ne mogu vršiti svoju funkciju, zdravlje kardiovaskularnog sustava i kostiju može biti ozbiljno narušeno zbog neravnomjerne raspodjele kalcija u tijelu.

 

Vitamin D3

Brojne studije pokazuju da je vitamin D3, uz kalcij i vitamin K2, jedan od vrlo važnih čimbenika za održavanje zdravlja kostiju. Mehanizam djelovanja temelji se na regulaciji rasta i diferencijaciji funkcije normalnih stanica osteoblasta, što potiče mineralizaciju kostiju. Glavni izvor vitamina D3 u ljudskom organizmu je izlaganje UV sunčanim zrakama, zbog čega postoje preporuke da se koža izlaže suncu u trajanju od pola sata na dan. Danas je to gotovo nemoguće postići zbog štetnosti UV zračenja tijekom ljetnih mjeseci i korištenja krema za sunčanje koje blokiraju UV zrake, ali blokiraju i sintezu vitamina D3.

U zimskim mjesecima sunčeva svjetlost je slabijeg intenziteta, što opet posljedično dovodi do smanjene sinteze vitamina D3. Srećom, vitamin D3 unešen putem dodataka prehrani ima istu aktivnost kao i onaj stvoren u koži, pa na taj način možemo osigurati njegovu dovoljnu koncentraciju, a time i normalnu funkciju osteoblasta.

 

Zaključak

Dodatan unos kalcija putem hrane ili dodatka prehrani pruža mnoge benefite, osobito za zdravlje koštanog sustava kod osoba koje imaju povećanu potrebu za izgradnjom kosti kao što su djeca, starije osobe i žene u postmenopauzi. Međutim, povećan unos kalcija sa sobom nosi i određene rizike zbog toga što bez aktivnosti proteina nema ni balansa u raspodjeli kalcija u organizmu.

Vitamin K2 u obliku MK-7 najpotentniji je aktivator proteina krvožilnog sustava koji osiguravaju pravilnu ugradnju kalcija u kosti i elastičnost krvnih žila, a u kombinaciji s vitaminom D3 osigurava sve mehanizme koji su potrebni za pravilnu mineralizaciju kostiju i prevenciju osteoporoze.

ABELA PHARM PROMO

 

Literatura:

Bolland MJ, Avenell A, Baron JA, et al. Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis. BMJ. 2010 Jul;341:c3691.

Michaëlsson K, Melhus H, Warensjö Lemming E, Wolk A, Byberg L. Long term calcium intake and rates of all cause and cardiovascular mortality: community based prospective longitudinal cohort study. BMJ. 2013 Feb;346:f228.

 Beulens JW, Bots ML, Atsma F, et al. High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification. Atherosclerosis. 2009;203(2):489–493.

Geleijnse JM, Vermeer C, Grobbee DE, et al. Dietary intake of menaquinone is associated with a reduced risk of coronary heart disease: the Rotterdam Study. J Nutr. 2004;134(11):3100–3105.

Theuwissen E, Smit E, Vermeer C. The role of vitamin K in soft-tissue calcification. Adv Nutr. 2012;3(2):166–173.

Schurgers LJ, Teunissen KJ, Hamulyák K, Knapen MH, Vik H, Vermeer C. Vitamin K-containing dietary supplements: comparison of synthetic vitamin K1 and natto-derived menaquinone-7. Blood. 2007;109(8):3279–3283.


Email facebook twitter LinkedIn gbuzz
Banner